M/kr. "Safir" på full fart inn fra fiskefeltet. Eigd av brødrene Peter J. Hessen og Ole J. Hessen
Fiskebåter på Hessa.
De eldste fiskebåtane på Sunnmøre.
De gamle tradisjonelle åpne fiskebåtene med årer og segl som framdrift, har med tidsmessige modifikasjoner vært i bruk i flere århundrer fra tidlig middelalder til slutten på 1800-tallet. De mindre båtene ble fortsatt brukt til fjordfiske langet inn på 1900-tallet.
- Færingen, 9 – 12 alner (5,6-7,5 meter) lang med 2 årepar. Mannskap 2-3 mann. Storfæring.
- Trerøringen, 13 – 18 alner (8,2-11,3 meter) lang med 3 årepar. Mannskap 4-5 mann.
- Seksringen, 20 – 22 alner (12,6-13,8 meter) lang med 4 årepar. Mannskap 6-7 mann.
- Åttringen, opptil 28 alner (17,5 meter) lang med 5 årepar. Mannskap 7-8 mann. Lasta ca. 1000 torsk.
Åttringen med 5 par årer var den største og mest alminnelige havbåt fram til ca. 1880. Men var det også benyttet «fjøringfar» til havfiske under vårtorskefiske. Den hadde 4 par årer og 6 manns besetning. Det ble også brukt «seksringen» med 4 par årer.
I 1869 ble det innført en ny båttype «Møringen» som «viste seg som en praktisk fiskebåt og en udmerket seiler som var åttringen overlegen».
I Aalesunds Historie skriver Kristian Bugge side 262: Side om side med skøitene og de gamle ottringer og seksringer blev nu møringen brukt både ved vårtorskefisket og på Storeggen, indtil den store ulykke i 1885 mer end noget andet virket til at gjøre en ende på de åpne båters deltagelse i fisket utenfor Søndmøre, selv om de endnu en tid holdt sig i bruk».
Den store båtulykke: Under en voldsom storm av nordvest forliste torsdag aften 13. august 1885 7 større båter og seksringerute på havet hvorved 33 mand omkom. Av disse var 29 hjemmehørende i Aalesund, de fleste på Buholmstranden, 2 i Borgund og 2 i Sykkylven, efterlatende 29 enker med til sammen 113 barn hvorav 82 var uforsørget.
Et framskritt kom rundt 1870-80 med dekksbåtene. Nye båter ble nå bygd med dekk, men det ble også satt inn dekk på noen av de gamle åttringene. Men, fortsatt var det segl til framdrift:
- Dekksbåter, 25 – 70 fot. Overnatting for 5-7 personer ombord. Kom i bruk fra 1870-tallet.
I en periode ble det bygd såkalte skandekkere som var store båter som åttringen og som hadde dekk framme og bak og smalt dekk langs sidene disse kunne ha moderne seglføring med opptil 2 master. Også i eldre åttringer ble det satt inn skandekk.
Samtidig kom bankskøytene som ble tatt i bruk på Sunnmøre etter at Svenske fiskere rundt 1860 kom hit med slike skøyter og fisket på Storegga. Mange slike nybygg på 1870-90 tallet.
- Skøyter, størrelser 50-70 fot. Og småskøyter 30-50 fot. Kom i bruk her fra 1870-80 tallet.
Motorbåter kom gradvis i bruk etter 1905.
- Motorbåter, alle størrelser. Kom i bruk etter 1905. Motor innsatt i mange av de mindre gamle båtene. Men, fra 1908-10 i alle nye båter. Oftest fortsatt med segl i tillegg.
Dampbåter kom i perioden 1900-1920.
- Dampbåter, størrelser 40-100 fot (12 – 30 meter). Kom i bruk i noen få fiskebåter fra rundt 1900. Spesielt i ishavskuter i tillegg seglføring som fortsatt sto for hovedframdriften.
Dekksbåter og bankskøyter på Hessen og Slinningen 1870 - 1910.
De gamle båttypene; færinger, trerøringer, seks- og åttringer ble fortsatt brukt til Fjordfiske. Men de nye båttypene, dekksbåter og bankskøyter, kom raskt i bruk av Hessingane på 1870-80 tallet og erstattet seksringer og åttringer før 1900. Forholdsvis mange skøyter ble bygd av eiere fra Hessen og Slinningen. Også bemerkelsesverdig mange skippere kom herifra, og var med skyter fra Ålesund. Vi kan også regne med at mange Hessakarer og unggutter var med som fiskere om bord i bankskøytene.
Motorbåter og dampskip overtar i kyst- og havfisket etter ca. 1905.
Utover fra 1905-10 erstattet motoren mer og mer seila, og det kom også små dampmaskiner i enkelte fiskebåter. Også i de mindre dekksbåtane ble det installert motor. Hessingane var med på denne utviklinga og tok tidlig i bruk de nye «moderne» båtene. På mange av gardane skaffa de seg motorbåt og dreiv fjord- og kystfiske på helårsbasis.
Fiskebåter med tilknytning til Hessen og Slinningen ca. 1900-50.
Her har jeg prøvd å liste opp alle fiskebåter med tilknytning til de enkelte gardane og plassane på Hessa og Slinningen de første 50 åra av 1900-tallet. De aller fleste gardbrukene var fortsatt «fiskerbonde», men fiskeri var nå viktigere enn jordbruket for de aller fleste. Det viser seg at på mange av gardane hadde de egne kystfiskebåter i kortere eller lengre periode. Noen få fikk seg større havfiskebåter og enkelte prøvde seg til og med på ishavfart.
I det etterfølgende har jeg tatt for meg hver gard og listet båtene de har hatt. Informasjonen er hovedsakelig hentet fra «merkeregisteret» som ble innført i 1920.
Solnørdal-garden:
M/k «Nordlys». Motorkutter 31 fot med 10 hk Kampen motor, bygd i 1923. Kjøpt i 1935 av far og sønn Ole og Sverre Solnørdal, Hessa. Registrert som M-127-B. Båten hadde plass ved Solnørdal sitt naust i Hessaskaret. Sletta fra registeret i 1958, men solgt før det.
Flydal-garden:
«Liv». Småskøyte, 1-masta. Eier i 1882: Nils Nikolaisen Hessen (N.N.) i det som senere ble Flydalgarden på Ytre-Hessen. Han er far til Peder Nilsen Hessen som i 1900 er om bord i dekksbåten «Klaus Nilsen» fra Slinningen. N.N. hadde naust og senere sjøbud i Hessaskaret. Neste bruker, Ole Flydal (etter 1905), bygde en ny stor sjøbud (pakkhus) på tomta der han dreiv med fisketilvirking. Sønnane, Lars og Erling, hadde fiskebåter fram til ca. 1950.
M/å «Glimt». Motorbåt 23 fot bygd ca. 1917 med 3 hk Hjelseth motor. Kjøpt av Lars Flydal, Hessa. Registrert i 1920 som M-88-B. Solgt før 1926.
M/å «Glimt». Motorbåt 26 fot bygd ca. 1920 i Volda med 6 hk Kampen motor. Kjøpt 1932 av Lars Flydal m.fl., Hessa. Registrert som M-325-B. I 1935 er båten overtatt av naboen Sevrin S. Hessen m.fl. i Jonas-garden. Solgt ca. 1940 til Herøy.
M/s «Tor». Motorbåt 32 fot med 6 hk Alpha motor, bygd i 1917. Kjøpt i 1941 av brødrene Lars og Erling Flydal, Hessa. Registrert som M-398-B. Solgt ca. 1946 da de fikk ny båt.
M/k «Vidar». Motorkutter 31 fot bygd i 1946 for brødrene Lars og Erling Flydal, Hessa. Registrert som M-116-B. Solgt på 1950-tallet. Sletta fra registeret før 1967.
Jonas-garden:
M/å «Glimt». Motorbåt 26 fot bygd ca. 1920 i Volda med 6 hk Kampen motor. Kjøpt 1932 av brødrene Lars Flydal m.fl., Hessa. Registrert som M-325-B. I 1935 er båten overtatt av naboen Sevrin S. Hessen m.fl. (sønnen Petter) i Jonas-garden. Solgt ca. 1940 til Herøy.
Sevrin Hessen hadde en sjøbud av gamletypen i Hessaskaret. Sikkert bygd rundt 1850. Den ble overtatt av sønnen Petter som dreiv fjordfiske med mindre motorbåter.
M/å «Trio». Motorbåt 25 fot bygd 1940 i Volda med 8-10 hk Rapp motor. Kjøpt i 1956 av Petter S. Hessen, Hessa – registrert som M-501-B. I 1956 er båten sletta som merkepliktig fiskefartøy.
M/å «Rex». Motorbåt 26 fot bygd ca. 1911 i Sykkylven med 7 hk Hein motor. (Bytta i 1945 til 6 hk Hjelseth). Kjøpt 1941 av Johan Svinø, Slinningen. Registrert som M-7-B. I 1945 er båten solgt og i 1956 er båten overtatt Petter S. Hessen, Hessa – nå registrert som M-21-B. I 1961 er båten sletta som merkepliktig fiskefartøy.
M/å «Laugen». Motorbåt 19 fot bygd 1955 med 8 hk Nogva motor. Registrert i 1958 av Petter S. Hessen, Hessa – registrert som M-683-B. I 1971 båten sletta som merkepliktig fiskefartøy.
Leite-garden (Ytrebø):
Johan O. Hessen i Leitegarden overtok sjøbuda etter faren, Arne-Ola, i Olagarden. Det var av gamletypen som Jonasbuda som sto på vestsida. Johan hadde 9 sønner som alle ble fiskere slik som faren. De fleste «Leitegutane» var først mannskap på båter som drev kyst og havfiske, men også i utenriksfart. Peder, Ole og Peter investerte i egne båter og dreiv kystfiske. De brukte også snurpenot etter småsei helt fram til 1960-tallet.
M/å «Opal». (Kalla «Leite-kleggen). Motorbåt 19,6 fot med 3,5 hk motor, bygd i 1934 for Peder J. Hessen, Hessa. Registrert som M-302-B. Forlengd i 1936 til 23,6 fot og innsett en ny 5-8 hk motor i 1937. Solgt til Langevågen ca. 1950.
M/å «Nordlys». Motorbåt 30 fot med 6 hk Helseth motor, bygd ukjent stad. Kjøpt i 1940 av brødrene Peter og Ole J. Hessen, Hessa. Registrert som M-389-B. Solgt til Vegsund i 1946 da de hadde bestilt ny båt.
M/Kr «Safir». Motorkrysser 34,3 fot med 22 hk Volda-motor bygd i 1947 ved Vik Båtbyggeri i Volda for brødrene Peter J. og Ole J. Hessen, Hessa. Fra 1967 er Peter eneeier av båten. Registrert i 1947 som M-44-B og ved kommune-sammenslåinga i 1968 M-44-A. Solgt i 1975 til Erling Molvik, Hasløy (Averøy).
Erik-garden:
Erik-Sevrin hadde naust i Hessaskaret der fergekaia ble anlagt. Han måtte da flytte og fikk sjøtomt lengre vest der han bygde en større sjøbud (pakkhus) for fisketilvirking. Sevrin og sønnane Ragnvald og Ole dreiv også med fjord- og kystfiskeri. De brukte også snurpenot etter småsei helt fram til 1960-tallet.
M/å «Trafik». Motorbåt 25 fot bygd i 1920 med 6 hk Helseth motor. Kjøpt 1925 av brødrene Ole og Ragnvald Hessen, Hessa. Registrert som M-143-B. I 1937 ble det lagt inn dekk i båten og den ble forlengd til 26,9 fot. Samtidig innsett en 10 hk Helseth motor. Solgt ca. 1954.
M/K «Havbryn». Motorkutter 37 fot bygd i 1912 med 10 hk Hein motor. Ombygd i 1936 og innsett en 22 hk Volda motor i 1946. Solgt i 1949 til Nils N. Alnes (M-5-G). I 1954 kjøpt av brødrene Ole S. og Ragnvald S. Hessen, samt Oskar Hessen ifølge merkeregisteret. Men, også Hjalmar Søholt skal ha hatt en eigerandel. Registrert i 1954 som M-31-B og M-31-A ved kommune -sammenslåinga i 1968. Båten skal siste åra kun være eigd av Erik-brødrene; Ole og Ragnvald. Sletta fra registeret i 1972 og solgt til Sørlandet.
Jakob-garden:
I Jakob-garden startet gardbrukeren Hans Petersen Hessen med forskjellig handels-virksomhet i tillegg til fiskeri. Han bygde også en ny sjøbud i Hessaskaret der han og sønnane dreiv fisketilvirking helt fram på 1960-tallet. Hans P. og sønnane Johan og Hans hadde egne mindre fiskebåter til kystfiske. Familien hadde også eierskap i større fiskedampskip.
M/å «Freidig». Motorbåt 24 fot bygd i 1902 med 3 hk Tenfjord motor for Hans H. Hessen, Hessa. Registrert i 1920 som M-263-B. Ukjent videre historie.
M/å «Rapid». Motorbåt 27 fot bygd i 1924 for brødrene Johan H. og Hans H. Hessen, Hessa. Registrert som M-180-B. I 1933 overtatt av far deira Hans P. Hessen og sønner, Hessa. Solgt i 1941 til Langevåg og i 1945 kjøpt til Hessa igjen av Inge Skuseth. Brukt som transportbåt og sletta fra registeret 1968.
D/S «Torgrim». (Senere «Skolma»). Stålskrog 94,3 fot bygd i 1908 i Stavanger. Innsett ei tostegs dampmaskin på 155 ihk. Reder: Ludvik Nordstrand og Peter Skarbøvik, Ålesund med en halvpart kvar. I 1910 ble parten til Nordstrand overtatt av Peder H. Hessen, fra Jakobgarden (bnr.7), Hessa. Registrert M-82-A.
Peder var skipper og broren Knut, var også med på denne båten. På en feitsild-tur i oktober 1913, kullseilte en av skipsbåtene til «Torgrim» på havnen i Træna. Tre mann omkom: Peder og broren Knut, samt en fisker nordfra. Etter at Peder omkom, solgte arvingene parten til Peder i 1915 til Peter Skarbøvig som no ble eineeiger.
D/S «Ørnulf». Stålskrog 66 fot bygd i 1897 i Bergen. Forlengd i 1899 til 74,7 fot. Innsett ei tostegs dampmaskin på 110 ihk. Reder: H.W. Friis, Ålesund. Overtatt i 1926 av; Ole Olsen og svogrene - brødrene Hans, Harald og Johan H. Hessen i Jakobgarden på Hessen. Registrert M-18-B. Seld i 1933. Ole Olsen var gift med Kristine, søster til Jakob-karane.
Et bilde viser D/S «Ørnulf» med doryer på slep, flatbunnede, lette båter som kunne stables om bord. Doryene ble brukt til fiske fra «moderskipet», og hver dory ble bemannet med en eller helst to fiskere som satte og drog liner. Ikke sjelden hendte det at doryene kom bort i tåke eller dårlig vær, og fiskerne fikk problem om de ikke fant tilbake til moderskipet.
D/S «Tendringen». (Først «Sverre»). Treskrog 82,9 fot bygd i 1901 has Liaaen i Ålesund. Innsett ei tostegs dampmaskin på 148 ihk. Reder: Peter Thomas Sandborg, Ålesund. M-169-B. Solgt i 1931 og skiftet navn til «Tendringen». Overtatt i 1938 av AS DS Tendringen ved disponent Elias Remmen, Ålesund. Han var svoger til Jakob-karane. Ombygd og forlengd i 1939 til 97,9 fot og innsett ny 300 hk dampmaskin. Registrering M-409-A. Solgt i 1949.
Ola-garden:
Fiskerbonden Arne-Ola hadde en sjøbud av gamletypen i Hessaskaret. Han var aktiv fjord-fisker hele livet. Sønnane Johan (Leitegarden) og Ole (Korsvik) var med dekksbåter på kystfiske. Ole var på Finnmarka så tidlig som 1882. Svigersønnen Ole Olaviussen Nøringseth (Hessen) som overtok garden, var fisker var rundt 1900 i lag med svogeren Johan om bord i bl.a. dekksbåten «Klaus Nilsen» fra Kristoffergarden på Slinningen. Sønnen hans, Osvald, var med fiskedampskip. Ole O. Nøringseth var en tid medeiger i en liten motorbåt. Kanskje i lag med sønnane Ole og Osvald.
M/å «Forsøk». Motorbåt 18 fot bygd i 1906 med 4 hk Nesset motor. Registrert i 1920 som M-70-B av Partr. Ole Nøringseth, Hessa. Solgt før 1936.
Gryta-garden:
Gryta hadde ei sjøbud av gamletypen i Hessaskaret der de dreiv fisketilvirking, tranbrenning og tørkeri. Sønnane og svograne på garden dreiv med fjord- og kystfiske.
M/å «Tenderingen». Motorbåt 29 fot bygd i 1915. Kjøpt omkring 1930 av svograne Johan Almås og Oluf Hessen, Hessa. Registrert som M-98-B. (Også kalla «Tjaffen» p.g.a. motor-lyden). Sletta fra registeret før 1961.
M/k «Diamond». Motorkutter 28,7 fot med 8 hk motor, bygd i 1937. Kjøpt i 1939 av Oskar Hessen og Obert Almås, Hessa. Registrert som M-357-B. Solgt til Ellingsøya i 1956.
Nils-gutane» (fra Nils-garden som ble overtatt av Solnørdal):
Brødrene bodde lenge i det gamle Grytahuset (i svingen ved gamle-skolen).
M/k «Brødrene». Motorkutter 27,5 fot med 6 hk Hjelseth motor, bygd i 1910 i Volda. Registrert i 1920 som M-32-B. for «Nilsgutane» brødrene Peder og Andreas Antonsen Hessen, Hessa. Solgt i 1928 til Jørgen Nøringseth, Slinningen. I 1930 til N.P. Grytten.
M/s «Ottran». Motorbåt 28,8 fot med 12-18 hk Brunvoll motor, bygd i 1940 for brødrene Arthur og Lars Nikolaisen Hessen, Hessa. Far deira, Nikolai, var bror til Peder og Andreas som hadde m/k «Brødrene». Registrert som M-388-B. Forlengd i 1943 til 35,6 fot. Solgt til Ellingsøya ca. 1949.
Rasmus-garden:
Rasmus hadde ei sjøbud av gamletypen i Hessaskaret der de dreiv fisketilvirking, tranbrenning og tørkeri. Den sto vegg i vegg med Grytabuda.
M/å «Trafik». Motorbåt 28 fot med 6 hk Hjelset motor, bygd 1929 i Vegsund. Registrert i 1932 som M-262-B for brødrene Ingvald og Peter K. Hessen, Hessa. Solgt ca. 1952.
M/k «Måsen». Motorkutter 27 fot med 6 hk Hjelset motor, bygd i 1929. Kjøpt i 1954 av Ingvald K. Hessen m.fl., Hessa. Registrert som M-258-B. Solgt før 1956.
Nikla-garden:
Nikla bygde ei ny stor sjøbud (pakkhus) på tomta til nausttomta de hadde i Hessaskaret. Der dreiv de med fiskearbeid til ut på 1950-tallet. Folka på garden dreiv fjordfiske som vanlig, men hadde ikke motorbåter. Derimot var sønnene på garden tidlig ute som mannskap og som redere til to store havfiskebåter: Ishavsskuta «Polheim» og snurperen «Yukon».
D/S «Polheim». Ishavsskute i tre bygd i 1914 for brødrene Sevrin, Lauritz og Fredrik L. Hessen i Niklagarden. De eigde 1/3 kvar. De sette inn en tostegs dampmaskin på 100 ihk og oppnådde 8 knop på prøveturen. Skuta blei registrert i Ålesund med M-89-A, og var på første ishavsturen i 1915.
I 1918 tok Fredrik over parten til Lauritz og blir eiger av 2/3. Skuta vart i 1920 registrert som M-89-A. Brødrene dreiv også storsildfiske med «Polheim. Sevrin var skipper alle år bortsett fra i 1920 da Lauritz var skipper på ishavet. På turen til Vesterisen i 1923 fikk skuta skade i isen og sprang lekk med det resultat at «Polheim» ble forlatt og sank 3.juni. Mannskapet ble berget av andre skuter.
D/S «Yukon. Fiskebåt med stålskrog 80,8 fot bygd i 1903 i Bergen. Innsett ei tostegs dampmaskin på 150 ihk. Kjøpt i 1916 av brødrene Sevrin, Lauritz og Fredrik L. Hessen i Niklagarden. I 1918 solgte Laurits sin part til Fredrik som ble ene-eier i 1924 da han også kjøpte parten til Sevrin. Forlengd i 1919 til 94,8 fot og i 1935 til 103,4 fot. Registrert som M-90-A. Ble i 1952/53 ombygd til motorskip, og fikk innsett 250 hk Bergen Diesel.
«Fredrik Hessens fiskedampskip Yukon fikk stort oppslag i avisene då båten i juni 1932 kom inn til Tromsø fra Bjørnøyfeltet med 35 tonn torsk og 1 tonn kveite, som var fiska på to veker. Reiaren rykte ut og hevda at var ikkje noko storfiske. Skryt vil berre trekke til seg engelske og franske trålarar til dette nye lovande fiskefeltet».
«Yukon» forliste 26.jan. 1957 på sildefeltet nordvest for Harøyfalla. Mannskapet berga seg i notbåtane og blei etter kort tid tatt opp av snurparen «Utvær».
Fredrik L. Hessen fra Niklagarden bodde i Ålesund der han dreiv skipsrederi og også som skipsmegler. Han var i nyere tider eiger og medeiger i flere havgårnde fiskebåter, bl.a hekktrålerane «Hessagutt» og «Hessatrål».
M/k «Leif». Motorkutter 37 fot med 12 hk Hein motor, bygd 1914 i Hardanger for Johan O. Slinning og Bernhard og Ole B. Skarbøvik, Skarbøvik. Innsett ny 25 hk Hjelset motor i 1923. Kjøpt i 1932 av August Strand, Hessa. Han var gift med Petra Lauritsdatter Hessen i Niklagarden. Registrert som M-11-B. Solgt før 1936.
M/å «Snøgg». Motorbåt 25 fot bygd i 1921. Kjøpt omkring 1943 av August Strand, Hessa. Registrert som M-433-B. Solgt i 1946.
Bjørdal-garden (Pe-garden):
Bjørdal bygde i 1915 ei ny stor sjøbud (pakkhus) på tomta til nausttomta de hadde i Hessaskaret. Der dreiv de med fiskearbeid til ut på 1950-tallet. Folka på garden dreiv fjordfiske som vanlig, men hadde ikke motorbåter.
Hesberg (Skuseth):
Iver Skuseth fikk i 1900 utskilt plassen «Hesberg» fra «Røysa». I FT1910 er han oppført som «skobsreder». Han etablerte seg som forretningsmann og sette opp sjøbuder og pakkhus i Olsvika der han dreiv forskjellig fiskearbeid og handel med tran og fisk.
D/s «Glimt». Iver I. Skuseth hadde i perioden 1910-1930 fiskedampskipet «Glimt» med drektighet 22 register tonn tilhørende Hessen i Borgund. Har ikke mer detaljer om skipet som gikk med i Skuseth`s konkurs på 1930-tallet.
Røysa:
På garden «Røysa» dreiv fiskerbonden med fjord- og kystfiske som vanlig på Hessa, men i tillegg er det kjent at fiskerbonden Ole Sevrin Olsen Nøringseth (Hessen), som kom til garden i 1859, dreiv havfiske med åttring som han hadde i lag med Rasmus E. Hessen.
Rasmus Ellingson Slinning (Hessen) som tok opp Rasmusplassen fra ca 1850 drev også fiske. Først i egen storbåt/åttring som han eigde og dreiv sammen med gammelrøys (Ole). Åttringen sto i naust på Rasmusplassen. Naustet står der endå og kom opprinnelig fra Springervika i Skarbøvika. (i følge Gunnar Hessen).
Sønnen til Ole Sevrin «Gammelrøys», Nikolai S. Hessen fikk bygd egen bankskøyte i 1892:
«Marie». Skøyte, 2-masta, bygd 1892 hos Liaaen i Ysteneset. Populært kalt «Hessa-Marja». Reder og skipper var Nikolai Sevrinsen Hessen på «Røysa» gnr.10. Mannskap ved fiske 8-10 mann, sikkert mange fra Hessa. Deltok i skreifisket 1896-1901. Ved FT1900 ligger skøyta i Ålesund med Nikolai som skipper og sju fiskere som ikke var fra Hessa. I 1906 er T. Berset nevnt som reder, og i 1907 Johan Ingebrigtsen og Johan J. Valderhaug. Ført av Nikolai S. Hessen, Karl Hagen og Johan Ingebrigtsen.
Svigersønn til Nikolai, Martinus I. Skuseth (bror til Iver på Hesberg) overtok «Røysa» etter han i 1905 giftet seg med Marie Nikolaisdatter. Martinus og sønnen Inge Skuseth bygde sjøbuder i Olsvikskaret der de dreiv stort med tranproduksjon.
Nygaard (Karolusplassen):
«Solon-natten» 1901.
Ingebrigt Slinning er fisker og en av de 9 som omkommer 16.-17. desember i 1901 da sluppen «Solon» fra Slinningen forsvinner under sildefisket på Svinøyhavet. Mistanke om at båten var pårent av en navngitt utenlandsk dampbåt, men ikke avklart. Hendina er senere kjent som «Solon-natten».
Ingebrigt var medeier og fører av båten og etterlot seg enke og 6 barn. Johan P. Slinning etterlot seg enke. Lauritz Nikolaisen fra Niklagarden etterlot seg enke og 9 barn. De 6 andre som omkom var 6 fra Sula og 1 fra Hjørundfjord. I alt 7 enker og 30 barn satt igjen.
M/å «Eljan». Motorbåt 21,3 fot bygd 1958 med 6 hk Sabb motor. Registrert som M-554-A for Bjarne Slinning, Hessa. Han er barnebarnet til Ingebrigt.
Løndal:
Lars Andreas Johannesen Løndal fikk festet på plassen i 1887. Han er plassemann og fisker. Sønnen Ole var også fisker og hadde flere båter. Også sønnen hans, Leif, var fisker med egen båt.
M/å «Ruth». Motorbåt 21,8 fot bygd i 1917 for Ole Løndal, Hessa. Registrert som M-59-B. Sletta fra registeret før 1938.
M/K «Strandemann». Motorkutter 30 fot bygd i 1913. I 1936 kjøpt av Ole Løndal, Hessa. Registrert i 1936 som M-38-B. Sletta fra registeret i 1942 som opphogd.
M/K «Olav». Motorkutter 32 fot bygd i 1915 i Bjørkedalen for Ole Løndal Hessen, Hessa. Registrert i 1920 som M-28-B. Seld 1921 til Joacim Løndal Hessen, Hessa. Han solgte båten i 1922 til Ulsteinvik.
M/k «Glimt». Motorkutter 22,5 fot bygd i 1920. Kjøpt ca. 1943 av Ole Løndal, Hessa. Registrert da som M-117-B. Solgt 1948. Sletta fra registeret før 1950.
M/k «Snøgg». Motorkutter 21 fot bygd i 1920 og ombygd 1950 til 26 fot. Kjøpt 1951 av Leif Løndal, Hessa m.fl. Registrert da som M-117-B. Solgt 1953. Sletta fra registeret 1971.
M/kr «Einhart». Motorkrysser 26 fot bygd 1961 i Romsdal med 16 hk Sabb. Kjøpt 1965 av Leif Løndal, Hessa. Registrert da som M-42-B. Solgt 1953. Sletta fra registeret 1971.
Rasmusplass:
M/å «Hugin». Motorbåt 24 fot bygd med 6 hk B.S. motor. Registrert ca. 1938 som M-321-B for Andreas J. Hessen, Hessa. Solgt før 1945.
Gunnar Hessen skriver følgende:
Her er litt informasjon om båter og fiskeri inne i Olsvika.
Oldefar og bestefar hadde motorbåten «Hugin» M-321-B. En kravell bygd dekksbåt som de drev fiske med. Fisket foregikk i hovedsak i Breisundet og vest for Godøya utover fiskebankene ut til Fausken og nordafor.
Et bilde av «Hugin» ved kai på Brøggerplana under torskefiske vinteren 1945, viser bestefar Andreas Hessen som selger fisk og min far Johan Hessen. Mannskap enten Kristian Karl Slinning fra Kristianplassen eller Lisa plassen på Slinningen eller svogeren til bestefar Eivind Liset fra Liset på Skredestranda. Som en en kurositet kan også nevnes at dei låg her og solgte fisk i februar 1945 under det massive engelske flyangrepet på Tyske båter og installasjoner i februardagane 1945. Far sa at det smalt skikkelig rundt dei og sjøen vart piska hvit av mitraljøse ild. Bildet kan være tatt rett før angrepet.
Oldefar (Johan Johansen Røysetbakken, fra Hareid) drev også fiske på dampskip og før det på dekksskuter helt tilbake til 1880 tallet då han kom til Hessa.
Bestefar (Andreas Johansen Hessen) sluttet som fisker etter krigen 1946, solgte dekksbåten «Hugin» og tok arbeid i Borgundkommune på ligningskontoret.
Far (Johan Andreasen Hessen) drev fiske frem til ca 1950 i hovedsak på båter fra Hessa (Jakobgarden/Erikgarden/Leitegarden?). I 1950 tok han arbeid som linjemontør i Borgund elektrisitetsverk.
Generasjonen før - Rasmus Ellingson Slinning (Hessen) som tok opp Rasmusplassen fra ca 1850 drev også fiske. Først i egen storbåt/åttring som han eigde og dreiv sammen med gammelrøys (Ole). Åttringen sto i naust på Rasmusplassen. Naustet står der endå og kom opprinnelig fra Springervika i Skarbøvika. Rasmus drev også bankfiske i hovedsak som fisker og kjentmann på svenskeskutene fra ca 1860 tallet. Som kjentmann hadde han avtale om å drive med egen vegn og tilsvarende part. Broren Elias på Gjerdeplassen drev også dette fiskeriet.
Rasmus drev også med drivgarn etter sild på havet fra ca 1860, han var den første som startet slikt fiske på Sunnmørskysten.
Rasmus kom fra Andreasplassen (no Pahr plassen) på Slinningen. Faren Elling omkom sammen med en sønn på 21. desember i 1854 i Heissafjorden. Far og to sønner var på fiske ut i Heissafjorden og Breisundet for å skaffe juletorsk og kullseilte i en "synnavindseling". En sønn greide å svømme i land i Sula, dei to som omkom dreiv på båtkjølen inn Heissafjorden og omkom. Sønnen som omkom i lag med faren var Olaus på 16 år.
Torsken dei fiska blei i stor grad tørka til klippfisk på egne fiskeplattinger i Olsvika. Dei tørka også for kjøpmenn i byen, dei kunne tørke opptil 10 000 fisk av gangen. Denne virksomheten dreiv dei heilt frem til etter krigen (1946).
Olsvik: Konrad O. Slinning og sønnen Ole K. Slinning.
Konrad O. Slinning som var fisker på heltid kom fra Iverinaplassen på Slinningen. Han kjøpte tomta med husa til den gamle plassen Olsvik og bosette seg der med familien.
Konrad O. Slinning f. 1892 – d. 1964 og kona Lina Kristine f. Løndal 1896 – d.1973 får skjøte 21.nov. 1917 på «Lunheim» (bnr. 60) med de gamle bygningene på plassen samt bruksrett til en båtstø. Konrad var fisker på heltid og hadde flere båter og drev med fiskeri og reketråling.
M/k «Aksel». Motorkutter 30 fot med 8 hk Gidion motor, bygd 1915 i Volda for Konrad O. Slinning, Ole K. Slinning og Peder O. Slinning, Slinningen. Registrert i 1920 som M-38-B. Solgt i 1922.
M/k «Aksel». Motorkutter 31,3 fot med 14 hk Rekord motor, bygd 1923 i Romsdal for Konrad O. Slinning, Slinningen. Registrert i 1923 som M-13-B. Solgt i 1943.
M/k «Sjøblomsten». Motorkutter 29,7 fot med 8 hk Dahl motor, bygd i 1938. Kjøpt i 1944 av Konrad O. Slinning, Hessa. Registrert som M-400-B. Innsett en ny 14 hk Heimdal motor i 1946. Solgt til far og sønn Laurits og Oddmund Grytten, Brattvåg i 1958. Registret M-187-H.
M/s «Tor». Motorbåt 28 fot med 8 hk Kampen motor, bygd 1943 i Romsdal. Kjøpt i 1963 av Konrad O. Slinning m. fl., Hessa. Registrert som M-438-B. Innsett en 10 hk Nogva motor fra 1959. Overtatt av sønnen Ole K. Slinning i 1967. Registret M-99-A. Innsett en 30 hk Bukh fra 1972, og en 50 hk Leyland motor fra 1983. Sletta fra registeret 1988.
Ole K. Slinning (sønn til Konrad):
M/å «Ago». Motorbåt 21 fot bygd 1938 med 3 hk Tenfjord motor. Registrert ca. 1945 som M-99-B for Ole K. Slinning, Hessa (Slinningen). Solgt før 1950.
M/K «Fram». Motorkutter 29 fot bygd 1919 med 7 hk Nogva motor. Kjøpt ca. 1950 av Ole K. Slinning, Hessa (Slinningen). Registrert som M-99-B. Solgt i 1952.
M/å «Signal». Motorbåt 24 fot bygd 1938 med 5 hk Nogva motor. Kjøpt ca. 1950 av Ole K. Slinning, Hessa (Slinningen). Registrert som M-403-B. Solgt i 1952.
M/K «Nor». Motorkutter 37 fot bygd 1939 med 28-45 hk Brunvoll motor. Kjøpt i 1954 av Ole K. Slinning, Hessa (Slinningen). Registrert som M-99-B. Ombygd i 1956 og forlengd til 43 fot. Solgt i 1962.
M/s «Tor». M-99-B. Overtatt av Ole K. Slinning i 1963. Se ovenfor Konrad O. Slinning.
Festø:
M/K «Nyo». Motorkutter bygd 1920 og forlengd i 1936 til 51 fot. I 1938 kjøpt av Olav og Ivar Festøy, Hessa. Registrert i 1938 som M-9-B. Solgt i 1956.
Rett etter den tyske okkupasjon av Sør-Norge forlot Eiliv Odde Hauge og to andre soldater (Wilhelm Mohn og Ruben Langmo) Norge om bord på MK «Nyo» som gikk ut fra Ålesund den 30. mai 1940 med Olav Festø som skipper. MK «Nyo» gikk til Baltasound på Shetland.[
Nybø :
M/å «Fart». Motorbåt 26 fot med 6 hk Møringen motor, bygd i Volda. Kjøpt ca. 1934 av Ingvald Nybø, Hessa. Registrert som M-43-B. Solgt til Ålesund i 1928.
M/å «Kvik». Motorbåt 24 fot med 4 hk Hjerlset motor, bygd 1913. Kjøpt i 1924 av Ingvald Nybø, Hessa. Registrert som M-12-B. Solgt før 1938.
Ville:
M/s «Brodd». Skøyte 29,7 fot med 5 hk Dan motor, bygd 1905 i Volda. Kjøpt i 1925 av Albert Ville, Hessa. Registrert som M-80-B. Sletta fra registeret 1961, men solgt lenge før.
Ulstein:
M/K «Frende. Motorkutter 36 fot bygd 1914 i Romsdal med 14 hk Alpha motor. Innkjøpt i 1931 av Elias Slinning, Ålesund og registrert som M-279-A. Kjøpt i 1935 John Reidulf Ulstein, Hessa og registrert som M-341-B. Ny maskin 16 hk Finnøy i 1940. Solgt i 1946 til Sør-Trøndelag.
M/K «Måken. Motorkutter 27 fot bygd 1947 i Romsdal med 6 hk Helset motor. Innkjøpt i 1958 av Asbjørn Ulstein, Hessa og registrert som M-351-B. Solgt i 1962.
Drønnesund:
M/K «Erling». Motorkutter 26 fot bygd ca. 1920. I 1927 kjøpt av Sivert L. Drønnesund, Hessa. Registrert i 1927 som M-36-B. Solgt i 1942.
M/K «Glimt». Motorkutter 32 fot bygd ca. 1920. I 1942 kjøpt av Sivert L. Drønnesund, Slinningen. Registrert i 1943 som M-36-B. Sletta fra registeret før 1968.
M/å «Kvikk». Motorbåt 23,5 fot bygd i 1944 med 6 hk motor. I 1950 kjøpt av Sivert L. Drønnesund, Hessa. Registrert i 1944 som M-444-B. Solgt i 1961
M/å «Glimt». Motorbåt 23 fot bygd i 1923 med 7 hk Nogva motor. Kjøpt omkring 1938 av Eilert L. Drønnesund, Hessa. Registrert som M-240-B. Solgt i 1945.
M/s «Elae». Motorbåt 26 fot bygd i Volda med 4 hk Hjelset motor. I 1950 kjøpt av Sivert L. Drønnesund, Hessa. Registrert i 1943 som M-431-B for Leif, Erling, Asbjørn og Elmer Drønnesund. Sletta i 1952 og solgt til Standal.
M/Kr. «Stormdrønn». Motorkrysser 32 fot bygd 1962 i Tresfjorden med 78 hk BMC motor. Ombygd 1974 og registrert som M-547-A for Odd og Laurits Drønnesund, Hessa. Solgt i 1976.
M/å «Oter». Motorbåt 25,8 fot bygd 1955 på Hessa med 4 hk Nogva motor. Registrert som M-413-B for Olav Drønnesund, Hessa. Solgt i 1957.
Fiskebåter med tilknytning til Slinningen ca. 1910-50.
Ingebrigts-plassen (Lisa-plassen) bnr.8:
Ole O. (Sæbø) Slinning omkom på havet i 1893:
Ole O. (Sæbø) Slinning, var skipper på bankskøyta «Astri» på en fisketur ut mot Eggakanten. Skøytene som kun hadde seil den tiden, måtte ankres opp under fisket. Det ble fisket fra 2-3 robåter (dory) som de brukte ved setting og draging av linene. En av disse doryene kantret. Ole klarte å berge 2 av de andre fiskerne, men døde selv av «sprengt hjerte» etter at han kom seg om bord i skøyten. Dette skal senere være omtalt i en avisartikkel.
Rikard Eidsvik skriver:
Det var Ole Olsen Slinning på «Ingebrigtsplassen» som alene bestilte sluppen «Solon», men døde før båten ble levert fra verftet. Nybygget ble etter Ole`s død overtatt og eides og førtes av Johan P. Slinning og Oles bror, Ingebrigt Olsen Slinning, i fellesskap.
Det fremgår av familjens brev efter Ole, at han bestilte «Solon» alene, i brevveksling med broren Ingebrigt, som da var i den Amerikanske marine.
– Da Ole var død ble nybygget hentet og ble overtatt av de 2 ovennente. Men den prektige slupp «Solon» forliste sporløst med alle mann under storsildfisket i desember 1901. Man antok at den ble påkjørt av en større navngitt linjedamper. Efter visse rykter».
«Solon». Slupp, bygd 1891 i Rosendal. Reder Ingebrigt Olsen Slinning og Robert Kvalsund. Mannskap ved fiske 9-11 mann. Mange var fra Hessa og Sula. Deltok i torskefiske 1894-1901, og var på makrelldorging i Nordsjøen i 1890-årene. Ført av Ingebrigt Olsen Slinning. Forliste under sildefiske på Svinøyhavet 17.12.1901, «Solon-natta», der alle 9 mann omkom. De 3 fra Hessa var Ingebrigt O. Slinning (Karolusplassen) , Johan P. Slinning og Laurits N. Hessen (Se eget skriv).
Kristian-plassen (Nøringseth) bnr.9:
M/K «Brødrene». Motorkutter 27,5 fot bygd i 1910 for Peder A. og Andreas A. Hessen (Nilgutane). Registrert i 1920 som M-32-B. I 1928 solgt til Jørgen Nøringseth, Slinningen.
M/K «Von». Motorkutter 39 fot bygd 1912 i Romsdal med 25 hk Stabil motor. Kjøpt av Oskar og Olav Nøringseth, Slinningen i 1923 og registrert som M-44-B. I 1929 forlengd til 45.5 fot og samme året overtatt av Peder Nøringsæt. Forlist ved Havsteinen 28.12.1933, da den rende på land og fikk hol i botnen. Heva i 1934 og reparert. Innsett en 42 hk Brunvoll motor i 1937. Solgt i 1946. (NB: Min far Peter J. Hessen var som 18-19 åring med «Von» på en Finnmarka en gang rundt 1926-27).
M/å «Trafik». Motorbåt 26 fot bygd i 1934 for Oskar O. Nøringseth, Hessa. Registrert i 1935 som M-50-B. Sletta fra registeret på 1960-tallet.
Røring-plassen (Tore-plassen) bnr.10:
M/å «Reidar». Motorbåt 25,5 fot bygd i 1924 for Otto Slinning. Registrert i 1925 som M-230-B. I 1934 solgt. Båten var helst en transportbåt for Møre Sæpefabrikk der Otto arbeidet. Fabrikken hadde senere en annen båt «Truls» med rorhuset framme.
Albert-plassen bnr.11:
«Nornen». Skøyte 43.7 fot, bygd 1889 hos Liaaen i Ålesund. Reder Karl H. Slinning og Ole Knudsen Slinning som også var skipper. Mannskap ved fiske 8-9 mann, sikkert mange fra Hessa.
«Debora». Skøyte, bygd 1886 i Vestnes. Reder Knut K. og Karl J. Slinning. Skipper Knut K. Slinning.
«Debora». Slupp, bygd 1892 i Vestnes. Reder Knut K. Slinning. Skipper Knut K. Slinning. Mannskap ved fiske 7-8 mann, sikkert mange fra Hessa.
M/k «Gideon». Motorkutter 29 fot registrert i 1920 som M-2-B for Albert A. Slinning og Knut Slinning. I 1937 overtatt av sønn til Albert; Aksel A. Slinning.
Gunnar Hessen kommentar: Så langt jeg vet var Aksel den (en av de) siste som drev fiske med denne typen gamle fartøy på Hessa. Kan huske at vi under torskefisket til langt inn på 60 tallet traff han på havet vest for Godøya. Etter at Aksel døde tok slektningen Knut Marius Slinning over båten. Den sto lenge på land i Olsvika og jeg mener at båten ble gitt vekk rundt 1990 til noen museumsfolk fra Volda/Bjørkedalen hvor jeg mener båten ble bygd.
M/K «Havlys». Motorkutter 32 fot bygd i 1927 for Knut A. Slinning, Slinningen. Registrert i 1927 som M-81-B. Sletta fra registeret i 1962 som skada og kondemnert.
M/K «Svanshorn». Motorkutter 31 fot bygd 1926 i Romsdal med 12 hk Stabil motor. Ny 17 hk Rapp motor i 1930. Registrert i 1927 som M-61-B. Kjøpt i 1962 av Knut A. Slinning, Slinningen. Sletta fra registeret i 1970 som kondemnert.
Kristoffer-plassen bnr.12:
«Klaus Nilsen». Dekksbåt med ukjent byggeår, men eid av Andreas Kristoffersen Slinning i Kristoffergarden bnr. 12 på Slinningen. Ved FT1900 er båten på fiske på Søre-Sunnmøre. Siden båten ligger i Herøy 3. desember 1900, er det vel mest sannsynlig at dekksbåten (ikke skøyte) er på sildefiske med drivgarn.
Dette ser ut til å være en ekte «Hessabåt» med mannskapet på 6 fra Slinningen og Hessen;
Andreas Kristoffersen Slinning er eier av dekksbåten «Klaus Nilsen» – muligens i lag med broren Joakim Kristoffersen Slinning. De bodde på gnr.117-bnr.12 «Kristoffer-plassen», Slinningen. Albert Albertsen Slinning bodde på naboplassen bnr.11.
Johan Olsen Hessen var min bestefar og Ole Olaisen Hessen (Nøringseth) var svogeren, gift med søsteren Laurentse. De bodde på Olagarden i Ytre-Hessen. Peder Nilssen Hessen (bare 15 år) var sønn til N.N. i det som senere ble Flydalgarden på Ytre-Hessen.
M/å «Fiks». Motorbåt 24 fot bygd 1915 med 3 hk Nogva motor. Registrert i 1920 som M-8-B for Partr. Andreas Slinning, Slinningen. Båten er meldt sunket etter kollisjon 1923.
M/K «Hugnad». Motorkutter 32 fot bygd i 1915 for Knut M.K. Slinning. Registrert i 1920 som M-3-B. I 1957 overtatt av Kristoffer Slinning.
Andreas-plassen bnr.13 (Pahr-plassen):
Elling Rasmussen Solavåg (Slinning) bygsla her fra 1822. Han var gift med Anne Eliasdattert (forrige bruker). De fikk de tre sønnenen: Rasmus, Elias og Olaus. Rasmus Ellingsen tok opp og ryddet Rasmusplass, men var først og fremst fisker. Elias Ellingsen tok opp og ryddet Gjerdeplassen, men var først og fremst fisker. (Se under Rasmusplass).
Olaus (16 år) og faren, Elling (58 år) omkom da de kullseilte i Hessafjorden 21. desember 1854. En av de andre eldre brødrene var med, men svømte i land på Sula og berget livet.
ANDRE fiskebåteigere:
M/s «Knut 5». Motorbåt 26,3 fot bygd i 1946 for Per K. og Kornelius Slinning, Slinningen. Registrert i 1946 som M-96-B. Sletta fra registeret i 1971. Transportbåt?
M/å «Jan». Motorbåt 28 fot bygd ukjent år med 10-12 hk Alpha motor. Registrert i 1940 som M-386-B for Petter og Karl Skjong, Slinningen. I 1944 er det meldt at båten er vrak og solgt til opphogging.
M/s «Palmen. Motorskøyte 30 fot bygd i 1920 og i 1933 kjøpt av Thomas Johannesen, Slinningen. Registrert i 1933 som M-18-B. I 1937 overtatt av Lars Johannesen, Slinningen. Solgt etter 1967.
M/k «Signal». Motorkutter 34,8 fot bygd 1915 i Vestnes med 14 hk Alpha motor for Hans Drønnen Slinning, Slinningen. Registrert i 1920 som M-171-B. I 14. mars 1924 fekk båten ein brottsjø ute på Mebotnen og forliste.
M/kr. «Borgundfjord». Motorkrysser 119,9 fot stålskrog bygd 1956 i Brattvåg med 480 hk Wichman motor for Johan Svinø, Slinningen. Registrert som M-33-b og fra 1967 M-33-A. i 1968 kjøper kristoffer Sperre ½ -part i båten. Senere ombygd til 136,3 fot, innsett 1375 hk Wichman og påsett shelterdekk. I 1978 tar Kari Svinø Endresen og Einar Johan Svinø, Hessa over parten til Johan Svinø. I 1980 blir båten solgt til KS AS Redningsfartøy v/ Einar Svinø Shipping AS, Ålesund. I 1981 ombygd til stand-by fartøy. Solgt til Alta i 1985.
M/å «Jan». Motorbåt 26 fot bygd 1958 med 8 hk Sabb motor. Registrert som M-455-A for Per Flisnes, Ålesund. Overtatt 1968 av Petter Flisnes, Slinningen. Solgt og sletta i 1977.
M/s «Bølgen». Motorbåt 26 fot bygd 1943 i Volda med 7 hk Wichman motor. Senere 7 hk Volda. Registrert som M-704-B for Petter Flisnes, Slinningen. Overtatt 1968 av Petter Flisnes, Slinningen. Solgt og sletta i 1971.
M/K «Skoghaug». Motorkutter 34,8 fot bygd 1948 i Romsdal med 22 hk Volda motor. Ombygd i 1972 og innsett ei 30 hk Volda maskin. Kjøpt 1975 av Per Flisnes, Ålesund. Registrert som M-704-A.
M/å «Kvikk». Motorbåt 21,2 fot bygd 1948 med 4 hk Sleipner motor. Registrert tidligsom M-201-B for Johan Ekrem, Slinningen.
M/å «Kvikk». Motorbåt 22 fot bygd 1952 med 2 hk Sabb motor. Registrert som M-471-A for Johan L. Ekrem, Slinningen.
M/K «Signal». Motorkutter 32 fot bygd 1911 med 7 hk Finnøy motor. Innkjøpt i 1927 av Peder Linge, Slinningen og registrert som M-197-B. Solgt før 1935 til Valderøya.
M/K «Gråen». Motorkutter 24 fot bygd 1924 med 6 hk Dahl motor. Innkjøpt i tidlig på 50-tallet av Olav Salthjelsvik m.fl., Slinningen og registrert som M-349-B. Solgt før 1954.
Skarbøvik: (Tar med to båter som hadde samarbeid med Hessingane).
M/K «Olav». Motorkutter 31 fot bygd 1916 i Romsdal med 6 hk Hjelset motor for Ole, Olaf og Ragnvald O. Osen, Skarbøvik. Registrert som M-120-A. Senere innsatt 12 hk Hjelset. Solgt ca. 1953 til Karl J. P. Kleiven, Skarbøvik (Kleiva-Karl). Sletta 1961.Peter J. Hessen og Ole J. Hessen leigde «Olav» ett eller to år før de fikk levert nybygget «Safir» i 1947.
M/K «Hjørund». Motorkutter 29,1 fot bygd 1939 i Volda med 12 hk Hjelset motor for Martin, John, og Martinus M. Trones, Skarbøvik. Registrert som M-152-A. Senere ble båten overtatt av John M. Trones aleine. Innsett 36 hk Marna motor i 1961. Solgt 1963. John Trones dreiv med seisnurping med «Hjørund» i samarbeid med «Safir» og «Havbryn».
Bankskøyter:
«Liv». Småskøyte, 1-masta. Eier i 1882: Nils Nikolaisen Hessen (N.N.) i det som senere ble Flydalgarden på Ytre-Hessen. Han er far til Peder Nilsen Hessen som i 1900 er om bord i dekksbåten «Klaus Nilsen» fra Slinningen. N.N. hadde naust og senere sjøbud i Hessaskaret.
«Marie». Skøyte, 2-masta, bygd 1892 hos Liaaen i Ysteneset. Populært kalt «Hessa-Marja». Reder og skipper var Nikolai Sevrinsen Hessen på «Røysa» gnr.10. Mannskap ved fiske 8-10 mann, sikkert mange fra Hessa. Deltok i skreifisket 1896-1901. Ved FT1900 ligger skøyta i Ålesund med Nikolai som skipper og sju fiskere som ikke var fra Hessa. I 1906 er T. Berset nevnt som reder, og i 1907 Johan Ingebrigtsen og Johan J. Valderhaug. Ført av Nikolai S. Hessen, Karl Hagen og Johan Ingebrigtsen.
«Bergliot». Skøyte 47.4 fot, bygd 1889 hos Liaaen i Ålesund. Reder fra 1892 Ole Sevrinsen Hessen. Skipper Ole S. Hessen og Elias Slinning. Mannskap ved fiske 8-10 mann, sikkert mange fra Hessa. «Fiskarforeninga i Ålesund lova i 1901 ut ein pengesum til prøvefiske etter sild i Nordsjøen. Skøyta Bergljot med skipper Ole Hessen, tok i veg og kom ein av dei første dagane i juli inn til Bergen med 70 tynner sild. Det vellukka prøvefisket med drivgarn etter sild lokka fleire fartøy etter. Ole Hessen fekk seg større fartøy i 1902. På denne fekk han innsett stimvinsj til innhaling av kabelen og anlegg til barking av garna om bord».
«Viggo». Sluppgaleas 63,6 fot bygd i Rosendal i 1893. Reder: Peter Hellevik og fra 1902 Ole S. Hessen. Mannskap ved fiske 10-15 mann. Skipper Ole S. Hessen. Solgt ca. 1906.
«Nornen». Skøyte 43.7 fot, bygd 1889 hos Liaaen i Ålesund. Reder Karl H. Slinning og Ole Knudsen Slinning som også var skipper. Mannskap ved fiske 8-9 mann, sikkert mange fra Hessa.
«Flid». Skøyte bygd hos Liaaen i 1892. Reder: Peter S. Hessen. Mannskap ved fiske 8 mann. Skipper Peter S. Hessen. Solgt ca. 1900 til Kristiansund.
Ålesundsskøyter med førere/skippere fra Hessen og Slinningen:
«Albatros». 1901 skipper: Johan Hessen
«Elieser». Sluppgaleas 53.7 fot, bygd i 1882 for E.E. Rasmussen. Skipper bl.a.: Nikolai P. Hessen.
«Hurtig». Slupp eigd i 1896 av Hans H. Kjøde. Skipper: Nikolai P. Hessen.
«Astrid». Skøyte, bygd 1889 for Nils Ræstad og i 1892 0vertatta av Robert Kvalsund. Ole Olsen Slinning fra Ingebritsplass på Slinningen var skipper da han omkom på Storegga av «hjertesprengning» etter å ha reddet to av fiskerne da en av dorryene kantret.
«Norden». Skøyte, bygd 1886 for Claus Schrøder. Ført av bl.a. Nils Hessen og Peter A. Slinning. Peter var også skipper på «Columbine», «Fiskeren», Johannes Bache, «Nyeggen», «Abeline», «Sirius» og Blooming Lilly». Nils Hessen var også på «Dronningen» i 1893.
«Neptun». Sluppgaleas 48,1 fot, bygd 1896 i Hardanger. Reder H.Fugleberg, Giske m.flere. Karl J. Slinning overtok i 1897 og P.P. Brandal i 1902. Karl J. Slinning var fører. Mannskap ved fiske 8-11 mann. Deltok på skreifiske 1896-1910. Islandfiske i 1904 og på ishavet fra 1911 med dampmaskin.
«Nils Liaaen». Sluppgaleas 63,6 fot, bygd 1890 has Liaaen i Ålesund. Reder P.Th. og Adolf Sandberg. Mannskap ved fiske 15-16 mann. Selfangst 10 mann. Skippere bl.a. Johan Slinning.
«Emma». Skøyte bygd 1886. 1893-94 ført av Hans Slinning.
«Ran». Småskøyte 1899 ført av Erik Slinning.
«Norman». Småskøyte 1899-1905 ført av Elias Slinning. (Andreasplass bnr.13).
«Uræd». Sluppgaleas 53 fot, bygd 1890 i Romsdalen. Reder A.L. Hansen og J. Fuglevik. Skipper bl.a. Karl J. Slinning.
«Havfruen». Skøytegaleas 57.9, bygd 1879 i Vestnes. Reder i 1880-åra Laurits Madsen, Ålesund. Skipper Andreas Slinning.
«Jenny». Skøyte fra Ålesund. Ved FT1900 ligger den i Ålesund havn med seks fiskere om bord. Fra Slinningen er fisker Karl Johnsen Røyseth Slinning (bror til Johan og Peter Røyseth) og fisker Edvard Pedersen Hessen (bodde på Rasmusplass bnr.5). Karl var også skipper og fører på andre skøyter, bl.a. «Uræd», «Neptun».
Bankskøyter ikke navngitte, men med en Hessen som skipper:
Bankskøyte 1886-1895. Skipper: Nikolai Sevrinsen Hessen
Bankskøyte 1879-1884. Skipper: Elias E. Hessen
Bankskøyte 1882-1886. Skipper: Knut Olsen Hessen
Bankskøyte 1886-1889. Skipper: Mikal Hessen
Bankskøyte 1887. Skipper: Nils Nikolaisen Hessen
Bankskøyte 1887-1888. Skipper: Ole O. Hessen
Bankskøyte 1894-1895. Skipper: Peter S. Hessen
Avsluttet og publisert 13.02.2023 J.M. Hessen